Ден
Ден
3 ДЕКЕМВРИ / 20 НОЕМВРИ (СТАР СТИЛ)
ПРЕДПРАЗНЕНСТВО НА ВЪВЕДЕНИЕ БОГОРОДИЧНО
СВ. ГРИГОРИЙ ДЕКАПОЛИТ
СВ. ПРОКЪЛ. АРХИЕПИСКОП ЦАРИГРАДСКИ
СВ. ДАСИЙ ДОРОСТОЛСКИ
Тропарь преподобному Григорию Декаполиту, глас 3
О́браз был еси́ воздержа́ния,/ Боже́ственным Ду́хом вся просвети́в,/ правове́рия те́чение соверши́л еси́,/ уче́нием мир просвети́л еси́,/ и злове́рных обличи́л еси́ смы́слы,/ о́тче преподо́бне Григо́рие,// Христа́ Бо́га моли́ дарова́ти нам ве́лию ми́лость.
Кондак преподобному Григорию Декаполиту, глас 3
Све́тлое тя со́лнце Це́рковь познава́ет,/ доброде́телей красота́ми и исцеле́ний луча́ми/ всех просвеща́я, Христо́в уго́дниче./ Те́мже пра́зднуем честну́ю па́мять твою́,/ и почита́ем по́двиги твоя́,// всеблаже́нне о́тче, прему́дре Григо́рие.
Тропарь святителю Проклу, архиепископу Константинопольскому, глас 4
И́же Боже́ственным нача́лом прему́дрости,/ стра́хом Госпо́дним утве́рждся,/ отту́ду свяще́нными восхожде́нии возше́л еси́/ во учени́чество Златоу́ста,/ и архиере́йскаго того́ престо́ла досто́ин быв чистоты́ добро́тами,/ апо́стольским пра́вилом себе́ вообрази́в,/ не себе́ живы́й, но Христу́ и ста́ду твоему́./ Тем в нетле́нный живо́т апо́стольски всели́лся еси́,/ иера́рше Про́кле,/ моли́ Христа́ Бо́га// спасти́ся душа́м на́шим.
Кондак святителю Проклу, архиепископу Константинопольскому, глас 4
Досто́йно днесь торжеству́ет/ всех градо́в честне́йший вои́стинну в честно́м преставле́нии твое́м,// о́тче отце́в, Про́кле му́дре.
ИЗ „ОХРИДСКИ ПРОЛОГ“ – 20 НОЕМВРИ
Разсъждение
Никой от смъртните не е изтълкувал посланията на апостол Павел с по-голяма
любов и по-задълбочено от св. Иоан Златоуст. Сам апостол Павел да ги е
тълкувал, не би ги изтълкувал по-добре. Но виж, историята ни разкрива, че
апостол Павел е тълкувал себе си чрез ума и перото Златоустово. Когато св.
Прокъл бил послушник на Златоустия патриарх, негово задължение било да съобщава
за посетителите. Някой си велможа бил наклеветен пред цар Аркадий и царят го
изгонил от двореца. Този велможа дошъл да моли св. Златоуст да
ходатайства в негова полза пред царя. Прокъл искал да съобщи на
патриарха, но като погледнал през открехнатата врата, видял един човек, който
стоял наведен над патриарха и му шепнел [нещо] на ухото, докато патриархът
пишел. Това продължило до зори. Тогава Прокъл казал на велможата да дойде друг
път, а сам останал да се чуди кой бил онзи човек при патриарха и как е могъл
незабелязано да влезе в патриаршеската стая. Следващата нощ се случило същото.
Прокъл се зачудил още повече. Третата нощ това се случило пак. Когато Златоуст
го запитал дали не е идвал еди-кой си велможа, Прокъл отговорил, че вече три
нощи е чакал да влезе, но не е смеел да съобщи заради един непознат стар и
плешив човек, който три нощи шепнел нещо на ухо на патриарха. Изненадан, Златоуст
казал, че не се сеща някой през последните три нощи да е идвал при него. Когато
попитал своя послушник как изглеждал непознатият човек, Прокъл показал иконата
на св. апостол Павел и казал, че изглежда така. Това, значи, бил сам апостол
Павел, който насочвал ума и перото на най-големия свой тълкувател.
БЕСЕДА за поведението според званието
Да постъпвате достойно за званието, за което сте призвани, с всяко
смиреномъдрие, кротост и дълготърпение (Ефес. 4: 1–2)
Да се не гордеете, да се не гневите, да не падате в малодушие, защото всичко
това е недостойно за християнското звание. А това звание е толкова високо и
дивно, та за човек е трудно да се опази от гордост; трудно е да не пада в
малодушие при опасности и загуби. Против тези болестни състояния апостолът
посочва три добродетели и те са: против гордостта – смирението, против
гневенето – кротостта, против малодушието – дълготърпението. Тези три
добродетели – смирението, кротостта и дълготърпението, не изразяват в пълна
мяра висотата на християнското звание. Но нищо на този свят не може да изрази в
пълнота висотата на християнското звание. Драгоценността и богатството на това
звание не могат да се видят тук на земята, те са като затворено ковчеже, което
човек разнася затворено из този свят, а го отваря и изнася от него съкровищата
в другия свят. Висотата на християнското звание може да оцени само онзи, който
може да се издигне до най-високите небеса и види Христа Господа в слава, заедно
с ангелите и светиите. Там е сонмът на всички богоугодници, живели на земята, и
които са се удостоили с високи и превисоки почести.
Господи Иисусе Христе, Боже наш, Твоето име е най-скъпото име за нас. На Тебе
слава и хвала вовеки. Амин.
Автор – Св. Николай, еп. Жички и Охридски